Domein 2 van het Kwaliteitskader is ‘Kwaliteitszorg praktijkonderwijs’ en gaat over de (cyclische) kwaliteitszorg van de opleiding tot verpleegkundig specialist binnen de instelling.

Om de kwaliteit van het praktijkonderwijs voor viossen te behouden en continue te verbeteren, en zo excellente beroepsbeoefenaren op te leiden, heb je een kwaliteitscyclus nodig. Binnen instellingen waar slechts sporadisch verpleegkundigen worden opgeleid tot VS, zal deze kwaliteitszorg wellicht een minder formeel karakter hebben dan bij een instelling die ieder jaar meerdere verpleegkundigen opleidt tot verpleegkundig specialist. Daar waar veel en vaak wordt opgeleid, kan het kwaliteitszorgsysteem van bijvoorbeeld de medische vervolgopleidingen een mooie blauwdruk bieden voor de kwaliteitszorg voor de opleiding tot verpleegkundig specialist. De zelfevaluatie die hoort bij het Kwaliteitskader RSV kan ook uitkomst bieden, als onderdeel van de kwaliteitscyclus binnen de instelling; op basis van de uitkomsten van de zelfevaluatie, kun je ontwikkelpunten formuleren en (verbeter-)acties inzetten.

Zelf aan de slag met dit domein
Ga bij het invullen van de Kwaliteitskader-zelfevaluatie (of bij het uitvoeren van een eigen evaluatie) met elkaar een dialoog aan over bijvoorbeeld:

  • Op welke manier evalueren we de kwaliteit van het praktijkonderwijs voor de verpleegkundige in opleiding tot specialist (vios)?
  • Hebben we een systematische kwaliteitscyclus ingericht en zo ja, hoe ziet die cyclus eruit?
  • Worden er meetinstrumenten gebruikt? Zo ja, welke? Wat wordt met de uitkomsten gedaan? Welke (aanvullende) meetinstrumenten zouden wenselijk zijn?
  • Is er binnen onze organisatie sprake van een cultuur die gericht is op leren en verbeteren? Waar blijkt dat uit?
  • Wie spreekt met wie over de kwaliteit van het praktijkonderwijs en hoe wordt dat vastgelegd en gedeeld (met de betrokken opleidingsinstelling(en))?

Terug naar kwaliteitskader

Pieter Van Der Ster Klein

Drie tips voor kwaliteitszorg praktijkonderwijs

Elk domein is van belang voor een goede praktijkleeromgeving. Maar hoe vullen zorgorganisaties dat nou in? In dit artikel gaan we dieper in op domein 2 - Kwaliteitszorg Praktijkonderwijs met Pieter van der Ster, verpleegkundig specialist en praktijkopleider bij ouderenzorgorganisatie Pieter van Foreest: “Door ons telkens weer te bewijzen op het gebied van kwaliteitszorg hebben we de verpleegkundig specialist intern sterk gepositioneerd. Die gelijkwaardigheid draagt niet alleen bij aan de kwaliteit van onze opleiding, maar aan die van de gehele organisatie.”