(030) 291 90 50  |    info@venvn.nl
     | 
  • Over V&VN
  •  | 
  • Contact
Zoeken
  • Inloggen
  • Lid worden
  • Mijn V&VN
Menu
V&VN Dermatologie
  • Home
  • Dermatologie
  • Deskundigheid
    • Richtlijnen, protocollen en zorgstaandaarden
    • Bijscholingen en congressen
  • Nieuws
    • Nieuws
    • Berichten
  • Agenda
  • HOME
  • Dermatologie
  • Deskundigheid
    • Richtlijnen, protocollen en zorgstaandaarden
    • Bijscholingen en congressen
  • Nieuws
    • Nieuws
    • Berichten
  • Agenda

V&VN Dermatologie

Home | Deskundigheid | Richtlijnen, protocollen en zorgstaandaarden

Richtlijnen, protocollen en zorgstandaarden

Richtlijnen:
Een richtlijn is geen doel, maar een middel om aan te geven welke handelingen in welke volgorde en onder welke omstandigheden verricht moeten worden opdat de juiste zorg zo goed mogelijk wordt geleverd. Gebruikers van een richtlijn moeten zich realiseren dat richtlijnen geen dwingende voorschriften zijn. Richtlijnen bevatten expliciete, zo veel mogelijk op evidence gebaseerde aanbevelingen en inzichten waaraan zorgverleners behoren te voldoen om kwalitatief optimale zorg te verlenen. Aangezien deze aanbevelingen hoofdzakelijk gericht zijn op de ‘gemiddelde patiënt’ en de praktijk meestal complexer is dan in de richtlijn is weergegeven, kunnen - en soms moeten - zorgverleners in individuele gevallen afwijken van de aanbevelingen in de richtlijn.
Wie contrair aan een aanbeveling uit een richtlijn handelt, moet dat motiveren in het zorgdossier. Naarmate de aanbeveling stringenter is opgesteld, wordt het afwijken uitgebreider verantwoord in het zorg dossier.

In protocollen wordt vooral aangegeven hoe in de dagelijkse praktijk gehandeld moet worden. In de praktijk worden lokale protocollen vaak afgeleid van landelijke richtlijnen. Het zorgproces, de verschillende stappen die moeten worden doorlopen en de klinische beslismomenten worden meer in detail vastgelegd (van Everdingen et al., 2004). 

Een zorgstandaard beschrijft vanuit het patiëntenperspectief waar kwalitatief goede zorg aan moet voldoen, niet alleen voor de inhoud van de zorg maar ook voor de organisatie ervan en de ondersteuning van zelfmanagement. Een zorgstandaard is dus een hulpmiddel voor zorgverlener, verzekeraar én patiënt 

Richtlijnen dermatologie

Richtlijnen vanuit de NVDV
Databank richtlijnen V&VN

Snel naar

  • Afdelingen en platforms
  • Thema's
  • Kwaliteitsregister V&V
  • Verpleegkundig Specialisten Register
  • V&VN
  • Opzeggen

Veelgestelde vragen

25 Latest Articles

Ik wil mij met een ander e-mailadres aanmelden op Mijn V&VN. Kan dit?

​Ja, hiervoor log je eerst in met het e-mailadres waarop je de mail van V&VN hebt ontvangen om een wachtwoord aan te maken. Ga daarna naar 'Wijzig gegevens' in de rechterbalk. Klik hier op de knop 'Wijzig gegevens' naast je e-mailadres en wachtwoord. Nu kun je je e-mailadres aanpassen.​

Waar kan ik mijn relatie- of lidnummer vinden?

​Log in op Mijn V&VN. Onder 'Mijn gegevens' op de homepage staat je relatienummer. Aanbieders van scholing noemen dit ook wel eens lidnummer.

Hoe word ik lid van V&VN of een afdeling of platform?

​Je kunt alleen lid worden van een afdeling of platform als je basislid bent van V&VN. Klik op 'Lid worden' rechtsbovenaan de website en maak een Mijn V&VN-account aan of log in met je inloggevens. Beantwoord de vragen voor het (afdelings)lidmaatschap en word lid.

Ik ben wel lid van V&VN, maar heb geen Mijn V&VN-account, wat moet ik doen?

Ga naar de inlogpagina van Mijn V&VN, door op de knop rechts bovenaan deze website te klikken. Kies hier voor 'wachtwoord vergeten'. Ontvang je e-mails van V&VN? Vul dan het e-mailadres in waarop je deze mails ontvangt.
Ben je nog niet bekend in het systeem? Neem dan contact op met V&VN via (030) 291 90 50.

Ik ben mijn inloggegevens vergeten, hoe kan ik deze achterhalen?

Ga naar Mijn V&VN via de knop rechtsboven. Kies hier voor wachtwoord vergeten. Tik nu je e-mailadres in en je ontvangt een link om een nieuw wachtwoord in te stellen. 

Contact

V&VN is bereikbaar via info@venvn.nl en elke werkdag telefonisch van 9:00 uur tot 17:00 uur (030) 291 90 50.

Churchilllaan 11, etage 11, 3527 GV Utrecht.

Volg V&VN

  • Twitter
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Youtube
  • Instagram
  • Aanmelden nieuwsbrief
Copyright V&VN 2019
Gebruiksovereenkomst Privacybeleid